Witam,
Pytanie: cóż to za zaraza
Przyznam, że nie znam się na tej grupie roślin (na "swoim" terenie - na Mazowszu, Podlasiu, Mazurach i Suwalszczyźnie widziałem tylko O. pallidiflora i O. lucorum...)
Fotka zrobiona w czerwcu b.r. obok rezerwatu Murawy Dobromierskie w Przedborskim Parku Krajobrazowym.
Pozdrawiam,
Na fotografii jest Orobanche elatior. Wybieram się na Murawy Dobromierskie w przyszłym sezonie, mam nadzieję ze uda mi się trafic na to stanowisko. Czy pisząc o stanowisku O.lucorum masz na myśli to w Ogrodzie bot. w W-wie? Czy znasz stanowiska O.pallidiflora opisane w literaturze, czy masz także swoje odkrycia?
_________________ Interesują mnie stanowiska Orobanche (zaraza)
Czy pisząc o stanowisku O.lucorum masz na myśli to w Ogrodzie bot. w W-wie?
taki jest
Renka napisał/a:
Czy znasz stanowiska O.pallidiflora opisane w literaturze, czy masz także swoje odkrycia?
Tych stanowisk brak w ATPOL. Pisałem już o "wysypie" kilku(-nastu ) stanowisk tego gatunku w Puszczy Rominckiej w roku bodajże 2005. Rośnie w wilgotnych lasach liściastych i mieszanych na żyznych siedliskach, pasożytując na Cirsium oleraceum.
Opublikowane z tamtego rejonu jest jedynie - o ile mi wiadomo - stanowisko z d. leśnictwa Barkowo na Wzgórzach Szeskich (artykuł dra Cioska). Coś mi chodzi po głowie, że była jeszcze praca prof. A. Łachacza... - znasz ją
O. elatior to chyba czwarty co do pospolitości gatunek zarazy w Polsce (po flava, caryophyllacea i lutea); czy tak
Na Murawach Dobromierskich gatunek ten widziałem w kilku miejscach w liczbie kilkunastu pędów (przy czym część już była zaschnięta, więc może ich być znacznie więcej). Znajdziesz na pewno . Sfotografowany okaz rósł na skraju świeżego ugoru na skraju środkowej części rezerwatu, w części przyszczytowej.
A no witaj!
Mam zarazę do oznaczenia z wczoraj. Koledzy sfocili ją i twierdzili, że rosła na łąkach. Chyba trochę późno kwitnąca. Ale ze zdjęcia wygląda to bardziej na jakiś ugór.
P1000569.jpg
Plik ściągnięto 16 raz(y) 66.17 KB