Od pewnego czasu dręczy mnie pytanie. Czy piski nietoperzy s? słyszalne dla człowieka? Bardzo często słyszę w nocy takie ciche i bardzo wysokie "ćwierkanie". Już kilkakrotnie występowanie tego dzwięku zbiegło się z obecnoci? nietoperza. Jedna ciekawsza sytuacja zdarzyła się gdy leżałam na trawie w Parku Skaryszewskim, usłyszałam tan głos, podniosłam głowę i zobaczyłam lataj?cego nade mn? nietopka. ale to był rodek upalnego dnia!
Tylko sęk w tym, że nikt oprócz mnie tego "ćwierkania" nie słyszy...
Powiedzcie, że nie mam żadnych omamów i Wy też to słyszycie
Jeszcze wczoraj tak piszczało w nocy na dworze. A temperatura była ujemna!
Aha i gdzie znajduje w okolicach Bielan i Żoliborza najbliższe zimowisko tych ssaków?
Ja też jestem laikiem, ale co tam mi sie obiło o uchy . No więc sa ludzie (byc może to włanie Ty! ), którzy słysz? dĽwięki wysokie i bardzo wysokie. Generalnie ja słysze tylko te w okolicach 20 kHz, czyli borowce, innych nie...a szkoda...Ale słyszałam o ludziach , którzy słysza też nietoperze operuj?ce na wyzszych częstotliwociach...Poza tym sa jeszcze słyszalne dĽwięki socjalne, ale one sa zdecydowanie niższe i słyszy je chyba każdy. Poza tym najczęsciej mozna je usłyszec jak siedz? w swoich domkach i gadaj? ze sob? albo jak sie je weĽmie do łapy!
więc nietoperze poza ultradĽwiękami wydaj? jeszcze głosy tzw. socjalne - słyszalne dla ucha ludzkiego. Poza tym niektóre gatunki nadaj? na niskich częstotliwociach (borowce np. na 19 KHz) słyszalnych dla niektórych, co bardziej wrażliwych uszu
No cóż Skoro o piskach mowa to ja wczoraj, jak już było ciemno, też słyszałam na popiołach taki przypominaj?cy nietoprza.
Ale podobno takie odgłosy mog? też wydawać ryjówki
Mam zapisan? dokładn? datę i przybliżon? godzinę obserwacji gdyż chwilę po nietopku przeleciały żurawie, a obserwacje ptaków skrupulatnie zapisuję w notesie