Wysłany: 2005-01-28, 08:09 Dlaczego się wściekają??
Pytanie pewnie oklepane, ale niestety mój dostęp do netu jest bardzo limitowany i nie mam czasu na spokojne przeszperanie wszystkich archiwalnych postów - tam już musiała być o tym mowa.
Jestem laikiem jesŧli chodzi o netoferki i proszę mi wyjanić, w jaki sposób nietoperz może się zarazić wcieklizn?, która przecież jest przenoszona przez płyny ustrojowe. Rozumiem: nietoperz od nietoperza, tamten od innego i.t.d. Ale gdzie w przeszłoci jest taki, który nabawił się wcieklizny od innego ssaka? Ale jak? Trudno mi to sobie wyobrazić...
Wirus wcieklizny atakuje wszystkie zwierzęta ciepłokrwiste, a także człowieka. Wywołuje ostre zapalenie mózgu kończ?ce się zawsze mierci?. Stanowi problem epidemiczny, a przede wszystkim profilaktyczny. Wprowadzone w 1949 r. obowi?zkowe szczepienie psów przeciw wciekliĽnie radykalnie zmniejszyło liczbę zachorowań wród ludzi. Rezerwuarem zarazka s? dzikie zwierzęta, przede wszystkim lisy. Wirusy wcieklizny s? wydalane z lin? chorego zwierzęcia i zakażaj? przez uk?szenia lub polizanie błon luzowych ust lub spojówek oka. Okres wylęgania może być długi, od 15 dni do kilku miesięcy. Choroba zaczyna się zmian? nastroju, przygnębieniem to znów pobudzeniem, wzrastaj?c? gor?czk?, okresowymi drgawkami, skurczami krtani na widok wody lub próby jej picia. Jest to tzw. wodowstręt, charakterystyczny objaw wcieklizny. Na ustach pojawia się piana. Wzrost gor?czki do 40oC i niepokój ze skłonnoci? ucieczki zapowiada rychł? mierć, która następuje na 4-5 dzień choroby.
ródło zakażenia - Miejsce pobytu i rozmnażania się zarazka.
W chorobach zaraĽliwych Ľródłem zakażenia jest zwykle zakażony organizm.